Sv: Er tjukke folk de nye kvinnene?
Her sa Tjorven at hun visste hva som var riktig, men ikke greide å gjøre noe med det.
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Når du sier dette så sier du indirekte at overvektproblematikk er individproblem og ikke et samfunnsproblem.
Og det er akkurat dette jeg prøver å utfordre i hovedinnlegget. Er det virkelig slik at overvekt bare tilhører individet? Har det ingenting med samfunnstruktur å gjøre? Hvorfor tolererer vi statlig inngripen på andre områder, men ikke på mat?
Jeg er ikke enig i den konklusjonen. Jeg er også sånn som Tjorven. Jeg kjenner fasiten, men mangler gjennomføringskraft. For meg eller Tjorven isolert sett kan man si at det er et individuelt problem, men på samfunnsnivå er det et stort problem, som man bør søke å finne løsninger for før det eskalerer. Men det endrer ikke det faktum at man faktisk vet hva man bør gjøre. Man bør bare få litt drahjelp i den retningen.
Hvilke tiltak kan fungere? Det vet jeg ikke, men at det må lønne seg mer å spise sunt og at man må bli oppmuntret til mer aktivitet på et eller annet vis synes åpenbart.