Private telefonsamtaler i butikken
I disse mobiltelefontider kan vi skravle med hvem som helst når som helst. Jeg er litt usikker på om det er en bra ting. I køen i matbutikken overhørte jeg en mann som hadde en høyst privat samtale over mobilen, altså om en familieterapi-time og om hans følelser om emnet som var diskutert der. Prøvde så godt jeg kunne å overhøre han, men ikke fryktelig lett siden han sto og la opp varene på båndet rett ved bak meg. Jeg ville virkelig ikke høre denne samtalen. Glemmer vi at selv om vi står i busskøen eller sitter på en forholdsvis rolig t-bane at alle andre kan høre hva vi snakker om i telefonen? Hvor private er dere på mobiltelefonen på offentlige steder? Må innrømme at jeg fikk litt sjokk over hvor privat en samtale kan være på et så offentlig sted. Vanlig høflighet å ta sånne samtaler et annet sted? Jeg tenker nå litt på vedkommende i andre enden også. Det er jo ikke sikkert at vedkommende er like klar for at private diskusjoner taes i påhør av en haug med vilt fremmede mennesker, eller hva om de ikke er vilt fremmede men naboer eller andre bekjente?
|