Sv: Tog til Syden
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
Når man vet hvor mye flytrafikken forurenser, er det da absolutt behov, og forhåpentligvis marked, for en annen, mer miljøvennlig type "pakkereise". Om det er dyrt er så sin sak, det billigste alternativet (ca. 3900,- pr pers for 10 dager som REISEN varer) synes jeg da absolutt ikke er avskrekkende. Ihvertfall ikke hvis man ser på reisen som en del av opplevelsen, noe den i større grad er i et tog enn i et fly.
Et marked er det nok, men jeg stiller spørsmålstegn ved om det er et marked som er stort nok til at det er noe å satse på for turoperatørene med tanke på hvor lave flyprisene dessverre er. Det kan jo være en ønsketenkning at togene etter hvert blir såpass raske, moderne og bekvemme at de blir en reell konkurrent til flyet overalt ,og ikke bare på kontinentet, for da vil en stor gruppe forhåpentligvis kutte ut flyet, prisene på flyreiser vil øke og færre vil dermed fly, og fly-forurensningen vil bli mindre.
Dette er ikke en tråd for å markedsføre flyet, alfaCharlie, jeg ville bare se hva folk tenker om dette, for debattene her inne går varmt for seg så fort det dreier seg om miljøvern, og samtidig liker de fleste å fly, dvs. de fleste liker å fly billig. Miljøvern OG lave flybillett-priser matcher dårlig! Prisene er rekordlave på fly, samtidig som politikerene skriker om at vi må fly mindre, åpner de for fri konkurranse i luftfarten slik at prisene presses stadig mer nedover osv. En gang må festen ta slutt, og da må man velge. Derfor som jeg sa tidligere i tråden synes jeg et slikt opplegg/utspill som Star Tour her kommer med er sprekt og spennende. Det skal bli veldig spennende å se om det blir en suksess.
og Alphamale: Det er ingen suksess selv om de har solgt ut alle billettene sine vet du... Godt selgertriks er det, og det funker hver gang Men StarTour fortalte deg neppe om de har 1 eller 20 billetter tilgjengelige pr. dato. Mest sannsynlig nærmere 1 enn 20 ettersom dette er en prøve-sesong for dette tur-tilbudet.
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie
Du sier at du elsker fly, men samtidig sier du at transporten er et nødvendig onde? 
Jeg kan vel like å fly selv om jeg ser transport til et reisemål som den minst hyggelige delen av reisen? Eller går ikke det? Man kan velge å se positivt på transporten eller negativt. Jeg synes fly er den mest positive måten jeg kan reise på fordi den passer meg best.
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie
Og hva er forskjellen i charterproduktene tog+hotell i forhold til fly+hotell, bortsett fra transportmiddelet?
Charterproduktet tog+hotell bør være adskillig rimeligere enn charterproduktet fly+hotell, men det er det altså ikke. Det synes jeg er dumt dersom det er en miljøprofil-tankegang bak det hele.