Sv: Hva har skjedd??
Vi "belønner" (= sier at han er flink) når han smaker på nye ting eller ting han ikke liker. Vi vil at han med jevne mellomrom skal smake på ting han ikke liker for å se om han kanskje liker det nå. Ellers er det ingen belønning for å spise, og ingen tvang utover det at vi oppfordrer ham til å smake.
Brokkoli (er det sånn det skrives? det så plutselig så rart ut) begynte han å spise etter at de fikk brokkolitrær i den nederlandske versjonen av Sesam Stasjon . Da ble det plutselig kjempegodt å spise et lite brokkolitre eller to. Salatblader spiser han hvis han får de mini-bladene som er helt innerst i salaten, babysalatblader kaller han dem. I grunn er alle bittesmå utgaver av grønnsaker litt spennende - noe å prøve? Babygulrøtter, babysalatblader, de minste blomkålbukettene osv. For ikke å snakke om selve de runde små bønnene inni de lange grønne bønnene om du skjønner.
Han liker grønnsakene best rå, og spiser gjerne mens vi kutter opp når vi lager maten. Da stresser jeg ikke med at han skal spise de samme grønnsakene kokt under måltidet. Men jeg ber ham av og til å smake på de kokte utgavene for å sjekke om han kanskje har begynt å like dem nå.
Dette ble veldig rotete, ha meg unnskyldt.
|