Vis enkelt innlegg
Gammel 11-07-14, 01:36   #5
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Legge laminatgulv - hva slags utstyr trenger jeg?

For en del typer laminat - f.eks. Alloc (som jeg har svært god erfaring med) - trenger man ikke underlag annet enn dampsperre. Dampsperre kan i en del sammenhenger være relevant å bruke på andre steder enn mot betonggulv.

Ullpapp kan også være aktuelt å bruke hvis det er litt ujevnheter i gulvet.

Skal du bruke sirkelsag bør det være med et fint blad. Grove blad vil gi hakk i lamineringen. Personlig bruker jeg gjerne bare stikksaga også når bordene skal kuttes. Men husk nok blader - laminat "spiser" bladene fort - spesielt når man skal kutte bordene på langs....

Slagkloss bør du absolutt ha. Da trenger du ikke gummihammer - uansett langt tryggere å bruke enn gummihammer. En del laminatprodusenter har slagklosser som er spesielt konstruert for deres gulv.

Slagjern bør du også absolutt ha. Dette da for å slå på plass siste bordet på hver rekke inntil vegg.

Husk også at en vanlig håndsag som regel vil kunne brukes som vinkelhake.

Et sted å feste laminatbordet som skal sages til med stikksag kan være greit. Personlig bruker jeg gjerne bare skrutvinge og fester bortet i en gammel krakk jeg har.

Laminatkutter kan ellers være et greit alternativ til sag. Skulle gjerne ha vist om disse når jeg først gikk i gang med å skifte gulvene i huset. Veldig raskt og kutte og kan brukes der man holder på - ikke noe sagspon e.l. Koster vel 300-400 kroner.