Sv: Legge laminatgulv - hva slags utstyr trenger jeg?
For en del typer laminat - f.eks. Alloc (som jeg har svært god erfaring med) - trenger man ikke underlag annet enn dampsperre. Dampsperre kan i en del sammenhenger være relevant å bruke på andre steder enn mot betonggulv.
Ullpapp kan også være aktuelt å bruke hvis det er litt ujevnheter i gulvet.
Skal du bruke sirkelsag bør det være med et fint blad. Grove blad vil gi hakk i lamineringen. Personlig bruker jeg gjerne bare stikksaga også når bordene skal kuttes. Men husk nok blader - laminat "spiser" bladene fort - spesielt når man skal kutte bordene på langs....
Slagkloss bør du absolutt ha. Da trenger du ikke gummihammer - uansett langt tryggere å bruke enn gummihammer. En del laminatprodusenter har slagklosser som er spesielt konstruert for deres gulv.
Slagjern bør du også absolutt ha. Dette da for å slå på plass siste bordet på hver rekke inntil vegg.
Husk også at en vanlig håndsag som regel vil kunne brukes som vinkelhake.
Et sted å feste laminatbordet som skal sages til med stikksag kan være greit. Personlig bruker jeg gjerne bare skrutvinge og fester bortet i en gammel krakk jeg har.
Laminatkutter kan ellers være et greit alternativ til sag. Skulle gjerne ha vist om disse når jeg først gikk i gang med å skifte gulvene i huset. Veldig raskt og kutte og kan brukes der man holder på - ikke noe sagspon e.l. Koster vel 300-400 kroner.