Vis enkelt innlegg
Gammel 15-07-14, 20:44   #16
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utviklingshemming og å få barn

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

For barn som selv er psykisk utviklingshemmet eller har andre funksjonshemminger tenker jeg at det vil være en enda større risiko for omsorgssvikt dersom foreldrene også har spesielle behov. Et slikt barn vil jo kreve mye selv av normalt ressurssterke foreldre. Det er jo ikke slik at en voksen med funksjonsnedsettelse automatisk vet hva et barn med funksjonsnedsettelse trenger. Tvert i mot.

Hvis dette var et svar til meg, tenkte jeg mest på opplevelsen hos barnet når det blir stort barn/tenåring - det å skjønne at foreldrene dine ikke lenger kan veilede og ta vare på intellektuelle og emosjonelle behov og at en da selv må innta denne rollen.

Du har selvfølgelig rett i at om det er selve omsorgen fra foreldrene som svikter, så spiller barnets evner ingen rolle. Men om barnet selv er mildt psykisk utviklingshemmet, så vil det ikke vokse fra forldrene på samme måten.