Sv: All inclusive - hva tenker du?
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Det er ikke alle som har ressurser til å sjekke ut alle muligheter. Jeg har vært utenfor Norge (og Sverige) to ganger i mitt liv og aldri mer enn 12 timer, så jeg kan vel kalles ekstremt lite reisevant. Leker med tanken på å ta sønnen min med meg på ferie, men selv om det sikkert høres aldeles latterlig og teit ut, synes jeg det er ganske skummelt. Hvis jeg hadde klart å velge reisemål hadde jeg ikke ant hvor jeg skulle begynne for å finne steder å spise, og jeg har av ulike grunner behov for å ha en tilnærmet spikret plan for hva, hvor og når når jeg reiser alene med ungen min. Å ta ham med meg alene en uke på telttur langt fra folk og fe er uproblematisk, mens å ta ham med meg alene en uke til "syden" føles overveldende skummelt. Så om det hadde blitt, hadde det nok blitt AI, men antagelig blir det vel neppe.
Det går fint an å bestille en pakkereise som ikke er AI. Jeg har vært på charter med Apollo i Parga. Da valgte jeg et hotell fra katalogen, og det var det. Hotellet var eid og drevet av grekere, og jeg benyttet meg av restauranter og turoperatører som var greske. Jeg hadde også mulighet til å dra på de samme utfluktene sammen med Apollos Gunilla om jeg syntes språket var vanskelig.
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Jeg skal innrømme at når jeg er på ferie er det sol-avslapning-opplevelser som er fokuset og ikke å stimulere lokalsamfunn. Det siste er selvfølgelig en veldig mye edlere tanke, men det er for min del delvis inkompatibelt med de første tre punktene i den livssituasjonen vi er nå. Det er vel også en tanke som burde influere hvilke steder man velger å reise til.
Det blir så teit å sette det opp på den måten. Det går brillefint an å ha en enkel sol-og-bad-ferie hvor man legger igjen penger lokalt. AI har ikke tatt av som ferieform før de siste 10 åra, og folk med fire barn greide å reise på vanlig charter før det.
Opprinnelig lagt inn av Simone, her.
Poenget(slik eg ser det) er at mange av dei som er aller mest i mot AI gjerne har langt større forbruk generelt i kvardagen enn mange av dei som reiser på AI. Dermed blir det litt dobbeltmoralsk å snakke om fråtsing.
For noe tull.