Sv: All inclusive - hva tenker du?
Opprinnelig lagt inn av Apple, her.
Det er sikkert mange ulemper med cruise- turismen, men det må vel være noe fordeler også? Reiselivsnæringen i Norge ser ut til å ville ha dem ihvertfall.
Det er jo litt splittelse i befolningen de stedene inne i fjordarmer hvor cruise-båtene kommer og "koloniserer" bygda/bidrar til næringslivet, alt etter hvem som ser det.
Jeg tror at de turistene som Toffskij og HV beskriver er en type turister som ser dette som eneste mulighet å reise og se verden på, og jeg tror ikke det er cruiset i seg selv som gjør dem slik. Amerikanske bestemødre med lilla permanent reiser ikke til Flåm sånn helt på måfå og på egen hånd. Hadde det ikke vært et cruise, hadde de ikke reist til Flåm, mest sannsynlig. At store grupper med turister kan være plagsomt, er jo et faktum, enten de kommer fra et cruise eller en annen pakkereise. Venezia er også i ferd med å knuses under vekten av turister, og det har ikke med cruise-båtene å gjøre (skjønt det som virkelig er kjipt er at cruisebåtene ødelegger utsikten!!). Det at det er mange som vil komme og se et sted, gjerne på en gang, er jo både fint og trist på en gang. (Prekestolen er visst siste tilskudd på lista, leste jeg i avisa -nå må noe gjøres med mengden av besøkende som kommer på en gang). Jeg tror noen steder som virkelig blir plaget/ødelagt av cruise-turister kunne trenge bedre regulering av det. Store byer som Oslo, Barcelona, Nice og Cannes blir ikke ødelagt av cruise-turismen.
Jeg har jobbet i souvenirbutikk i et av Norges mest besøkte museer. Vi fikk beskjed på forhånd om det var cruise på vei, og hvor mange båter. Da var vi forberedt, og kunne hente frem ekstra "charms" hvis det var amerikanske cruiseturister som var på vei. Vi gikk helt klart i overskudd av cruiseturister.
Jeg skriver dette ikke fordi jeg har voldsomt behov for å forsvare cruisenæringen, men for å understreke at jeg tror alt kommer an på hvordan det er lagt opp og regulert, hvor man er, og hvem man er. Å dra alt over en kam (sa jeg det riktig nå? ) blir jo bare fordomsfullt.