Vis enkelt innlegg
Gammel 01-08-14, 14:44   #365
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: All inclusive - hva tenker du?

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

At det jobber folk med fremmed nasjonalitet på resorts og hotell er vel heller ikke noen bombe, og nødvendigvis et usunnhetstegn? På min arbeidsplass er 25 % av de ansatte ikke etnisk norske, betyr det noe? Skal du spise på restaurant i Oslo er det ikke helt usannsynlig at du treffer noen med svensk bakgrunn, er det et problem?

I Norge er jo ikke arbeidsinnvandring ett problem, men en ressurs.
I Kypros som jeg refererte til tidligere i tråden, er arbeidsledigheten 4-5x høyere enn i Norge. Da stiller det seg annerledes når lokale blir holdt utenfor arbeidsmarkedet til fordel for øst-europeere. Vi bodde som sagt på ett hotell hvor det tilsynelatende ikke var en eneste kypriot som jobbet i restaurant/bar/resepsjon/rengjøring. Jeg snakket litt med den bulgarske damen som gjorde rent på vårt rom, hun hadde reiste fra barna sine for å jobbe.

Jeg synes det er uproblematisk at det er mye svensker i restaurantbransjen i Norge, men innrømmer at jeg synes det er hyggeligere å bo på hotell hvor de ansatte er lokale. I fjor bodde vi på ett italiensk badehotell, hvor alle ansatte tilsynelatende var italienske. Det ga absolutt stedet en unik autentisk sjarm Alle kelnerne var menn 50+ og restaurantsjefen så ut som en mafiaboss i sort smoking.

Jeg overnatter en del på businesshoteller i Europa, og legger merke til at det er mange øst-europeere/russere/ukrainere som jobber i hotellbransjen generelt, ikke bare på turisthoteller.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat