Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Og så lurer jeg på hvordan det blir gjort rent praktisk når en lærer får betalt turen. Læreren reiser i sin avspaseringsuke = fritid. Læreren får turen som gave, en gave på flere tusen. Finnes det ikke policy på det å motta kostbare gaver? Hos oss (også offentlig) er regelverket strengt med tanke på å motta slike gaver i kraft av ens yrkesrolle. Her kan ikke læreren bruke "privat og fritid"-kortet all den tid det ikke hadde vært aktuelt å ha med denne personen om det ikke var for rollen overfor gruppa.
Dette lurer jeg også på. Jeg sa jo ifra til sjefen den gangen jeg fikk julegave fra en bruker. Det var en hjemmelaget veske i strie. Jeg synes det er uprofesjonelt av lærer å bli med deler av klassen på tur.
Når det gjelder folk som mottar sosialhjelp eller andre trygdeytelser så kan jeg iallefall si at skoleturer av den størrelsesordenen der ikke blir betalt. I noen tilfeller kan man få dekt treningsavgift til fotball, men det er på et vis maks. Barn av fattige foreldre som kanskje står utenfor arbeidslivet må ofte forsake en del ting i utgangspunktet og slike turer som dette er helt unødvendig og fatter ikke at foreldregruppen ikke tenker på fellesskapet. Fatter enda mindre at lærerne blir med på det.
Jeg synes at turer utenfor skolen kan være strålende, men man trenger jo ikke å gjøre det så dyrt. Vi var selv på hyttetur (kommunens eiendom) i marka. Strålende opplegg og veldig lavterskel.
|