Sv: Ny hund?
Syns fasiten på det ser ut til å være puddel, jeg. Veldig fint gemytt, både familievennlig og kan være sporty (uten å bli hyper, slik noen av de andre jakthundene kan bli om de ikke får "trent" ). Har hatt både dverg- mellom og storpuddel i familien. For min egen del hadde jeg valgt mellompuddel hvis jeg skulle valgt nå, storpuddel er nettopp - stor. Det har mest med praktisk størrelse å gjøre - at barna kan håndtere den og at det er lettere å få pass til en mindre hund.
Puddel har et ufortjent gammeldame-rykte i noen kretser, puddel er opprinnelig en jakthund beregnet på andejakt ( utstillingsklipp med mye pels på brystkassa og pompom på halen er etter sigende en funksjonell jaktfrisyre - hvor hunden fikk beholde mye pels på overkroppen for å holde varmen og en pompom på halen for å synes når den svømte).
Er det allergivennlig og røytefri man er ute etter, ville jeg ligget unna doodle-oppdrett. Det er blandingsrase, og man kan ikke være sikker på noe. Det er også vanskelig å vurdere oppdrettere av samme grunn, det er endel valpefabrikker der ute - de tar jo full renraset pris på blandingsvalper, så ikke så rart.
Ellers er Soft wheaten-terrier en litt større, allergivennlig rase - som også er på min shortlist - og bichon frisee er også en fin mindre rase.
Puddel er på topp som mest intelligent hund sammen med border collie, og er derfor lettrent.
|