Tråd: Ny hund?
Vis enkelt innlegg
Gammel 17-09-14, 15:23   #2
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ny hund?

Syns fasiten på det ser ut til å være puddel, jeg. Veldig fint gemytt, både familievennlig og kan være sporty (uten å bli hyper, slik noen av de andre jakthundene kan bli om de ikke får "trent" ). Har hatt både dverg- mellom og storpuddel i familien. For min egen del hadde jeg valgt mellompuddel hvis jeg skulle valgt nå, storpuddel er nettopp - stor. Det har mest med praktisk størrelse å gjøre - at barna kan håndtere den og at det er lettere å få pass til en mindre hund.

Puddel har et ufortjent gammeldame-rykte i noen kretser, puddel er opprinnelig en jakthund beregnet på andejakt ( utstillingsklipp med mye pels på brystkassa og pompom på halen er etter sigende en funksjonell jaktfrisyre - hvor hunden fikk beholde mye pels på overkroppen for å holde varmen og en pompom på halen for å synes når den svømte).

Er det allergivennlig og røytefri man er ute etter, ville jeg ligget unna doodle-oppdrett. Det er blandingsrase, og man kan ikke være sikker på noe. Det er også vanskelig å vurdere oppdrettere av samme grunn, det er endel valpefabrikker der ute - de tar jo full renraset pris på blandingsvalper, så ikke så rart.
Ellers er Soft wheaten-terrier en litt større, allergivennlig rase - som også er på min shortlist - og bichon frisee er også en fin mindre rase.

Puddel er på topp som mest intelligent hund sammen med border collie, og er derfor lettrent.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat