Vis enkelt innlegg
Gammel 17-09-14, 17:49   #11
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.881
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?

Belastningen på strømnettet er reell, men betydelig overdreven. Så lenge man har vanlige stikkontakter (opp til 10/16A) vil ingen elbiler trekke mer en maks 29 kWh i løpet av en arbeidsdag. Leafen har ikke plass til mer enn ca 20, trillingene enda mindre. Total strømpris i sommer (inkl nettleie, avgifter, etc) var i følge Enova i snitt 66 øre/kwh. Dvs at vi snakker om en utgift pr bil på maks 20 kr/dag. Nå lader jeg bare en gang eller to i uka på jobben, men om de ønsket at jeg skulle betale noen tusenlapper i året, så kunne jeg alltids blitt med på det. Men byråkratiet med å kreve inn pengene, fastsette pris, etc, vil ofte bli dyrere enn strømutgiftene.

De fleste arbeidsplasser setter opp et begrenset antall ladeplasser, med saktelading. Har du et normalt stort næringsbygg merker du ikke forskjell på hverken strømregning eller effektuttak. Det gjør større utslag å legge ned forbud mot vifteover på kontorene til frossenpinnene. Fleksiladere på 22kW og hurtigladere på 50 kW er noe helt annet, da må du regne skikkelig på nettbelastning og kapasitet.

Når det gjelder belastning på strømnettet, og det at Tesla trekker så mye mer enn andre, så gjelder det hvis de får lov til å sette opp kraftigere ladere. En tesla trekker ikke mer enn en leaf hvis de plugges i samme normale stikkontakt. Men hvis teslaeierne får lov til å montere en 22kW-lader i garasjen, så kan det bli en litt for stor belastning på sikt.

Kostnaden ved å bygge ut strømnettet dekkes av oss forbrukere gjennom nettleia. Men hvis det er en spesifikk kunde som har et ønske som fører til at nettet/trafoen lokalt må oppgraderes, så må denne personen/bedriften betale anleggsbidrag. Og det kan bli dyrt. Der er det Lyse kommer inn og advarer om at teslaeier nr 1 får en 22kW-lader til 20 000, mens tesla nr 2 må betale 220 000 fordi da er den totale belastningen så stor at trafoen må byttes. Det er flere kraftselskaper som jobber med å finne løsninger på dette, blant annet gjennom smartgrids og styring av ladetidspunkt. Men generelt sett så vil den normale mann i gata ikke merke stort, fordi hvis Teslaeierne lar være å kjøpe 22kW-ladere, så må de bare fortsette å saktelade på vanlige stikkontakter.

Og så må vi huske at det samme ble sagt om induksjonstoppene; strømnettet kom til å kollapse når alle kokte poteter samtidig, det kom til å bli full krise, etc. I realiteten har målinger vist at det går bra.

Motorvarmere trekker som regel mer strøm enn elbiler, fordi de fleste elbiler har sikringer i bilen som begrenser uttaket til 10 eller 13 A over vanlig stikkontakt, mens motorvarmeren drar hele 16A. Jeg skjønner ikke de bedriftene som nekter elbiler å lade på motorvarmerstikk.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat