Sv: Elbil og lading på jobb, gratis eller ikke?
Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.
Belastningen på strømnettet er reell, men betydelig overdreven. Så lenge man har vanlige stikkontakter (opp til 10/16A) vil ingen elbiler trekke mer en maks 29 kWh i løpet av en arbeidsdag. Leafen har ikke plass til mer enn ca 20, trillingene enda mindre. Total strømpris i sommer (inkl nettleie, avgifter, etc) var i følge Enova i snitt 66 øre/kwh. Dvs at vi snakker om en utgift pr bil på maks 20 kr/dag. Nå lader jeg bare en gang eller to i uka på jobben, men om de ønsket at jeg skulle betale noen tusenlapper i året, så kunne jeg alltids blitt med på det. Men byråkratiet med å kreve inn pengene, fastsette pris, etc, vil ofte bli dyrere enn strømutgiftene.
De fleste arbeidsplasser setter opp et begrenset antall ladeplasser, med saktelading. Har du et normalt stort næringsbygg merker du ikke forskjell på hverken strømregning eller effektuttak. Det gjør større utslag å legge ned forbud mot vifteover på kontorene til frossenpinnene. Fleksiladere på 22kW og hurtigladere på 50 kW er noe helt annet, da må du regne skikkelig på nettbelastning og kapasitet.
Samtidig kan det i store næringsbygg fort bli ganske dyrt når det skal gjøres ting elektrisk.
Sitat:
Når det gjelder belastning på strømnettet, og det at Tesla trekker så mye mer enn andre, så gjelder det hvis de får lov til å sette opp kraftigere ladere. En tesla trekker ikke mer enn en leaf hvis de plugges i samme normale stikkontakt. Men hvis teslaeierne får lov til å montere en 22kW-lader i garasjen, så kan det bli en litt for stor belastning på sikt.
Det vel mange også egentlig ser, er at behovet for hurtiglading hjemme og på jobb vil være relativt beskjedent. I hvert fall med Tesla som har såpass god batterikapasitet i utgangspunktet.
Sitat:
Og så må vi huske at det samme ble sagt om induksjonstoppene; strømnettet kom til å kollapse når alle kokte poteter samtidig, det kom til å bli full krise, etc. I realiteten har målinger vist at det går bra.
Her igjen blir det jo belastning vs. belastning over tid. Ja, induksjon tar mer, men så benyttes det gjerne også kortere tid på høy effekt. Så lenge man har en viss fordeling i når belastningen skjer, blir det i praksis ikke et problem.
Sitat:
Motorvarmere trekker som regel mer strøm enn elbiler, fordi de fleste elbiler har sikringer i bilen som begrenser uttaket til 10 eller 13 A over vanlig stikkontakt, mens motorvarmeren drar hele 16A. Jeg skjønner ikke de bedriftene som nekter elbiler å lade på motorvarmerstikk.
Fleste motorvarmere er vel 500-1500 watt. De fleste i nedre del av dette. Kombinert med kupevarme blir det mer, men normalt sett innenfor 10A. En forskjell her er imidlertid at det er gjerne ikke så lang tid de står på - i hvert fall ikke med full effekt...