Vis enkelt innlegg
Gammel 20-09-14, 10:09   #3
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vi skal pusse opp yttergangen.

Sitat:

-Plukke fra hverandre dør og karmer og tette sprekker med silikon. Male døra og legge ekstra lag med glass på sidene for å få det varmere. Vi vil gjerne beholde den gamle, massive døra rett og slett fordi en ny er så dyrt. Den er i en mørk, slitt trefarge, og jeg lurer på å male den mørk grå. Huset er hvitt.

Hva er det her som skal tettes med silikon? Mellom karmer og stendere e.l.? Tetningsskum vil vel da være bedre, ettersom det isolerer bedre.

Sitat:

-Plukke opp gammelt gulvebelegg og sponplater. Legge ned mer isolasjon, nye sponplater. Vi er i tenkeboksen om vi skal legge varme i gulvet. Det er dyrt, og vil vi ha råd til å bruke det noe særlig? Vi vurderte fliser på gulv, men jeg tror vi ender opp med vinylbelegg. Vet det finnes i klikk-variant det også nå. Tenker å velge en tidløs flis-look. En gråfarge, kanskje?

Tenkte dere varmefolie da? Vil være enkleste og rimeligste løsning, men kan da ikke brukes under fliser. Slipper støyping etc. Vi har noen rom med folie rett under laminatgulv. Fordelen her i en yttergang er at fukt på gulvet vil tørke opp og sko og andre klær tørker bedre.

I et slikt rom, kan det være greit å unngå gulvføler eller romføler i tilknytning til gulvvarme, men i stedet ha en trinnvis regulator. Ser for vår egen del - vi har gulvvarme som går for yttergang og toalett i gang samlet. Er vel 300 watt de kan bruke på maks. Via regulator står vel dette på 30 prosent selv på kaldeste vinteren og lavere ellers (avslått fra helt normalt sett fra april-okt). 7 kvm med folie vil vel gi en total makseffekt på ca. 400 watt og altså gjerne bare en brøkdel av dette som i praksis brukes.

Sitat:

-Plukke ned gamle vegger, sjekke hvordan det ligger an med isolasjon. Evt etterisolere. Vi er usikre på hva vi skal ha på veggene. Mulig vi velger ferdige veggplater, sånne ferdigtapetserte. Prosjektet må gå forholdsvis raskt, og plater er enkelt. Evt panelplater, men jeg er litt lei da vi satte opp en del sånne i vårt forrige hus.

Plukke ned vegger som i å fjerne platene som er der nå? Sponplater? Holder ikke å bare lage noen kikkehull for å se noen steder at det ligger isolasjon?

Hvor gammelt er huset?

Sitat:

Noen som har erfaring med klikk-vinyl og ferdige veggplater med tapet? Hva med varme i gulvet, er det et must i gangen? Klesoppbevaringstips for storfamilien? Skal ta bilder i morgen tidlig, vi er nemlig nødt til å finne ut av hvordan vi vil ha det ganske raskt.

Ingen erfaring selv med klikkvinyl, men interessant produkt synes jeg - spesielt til denne typen rom. Virker jo veldig enkelt å legge.

Så lenge det i utgangspunktet ikke er veldig mye arbeid å forberede til å legge noe nytt på eksisterende veggplater, hadde jeg vel personlig lagt tapet selv. Men klart, er det mye tapet som skal tas vekk, og det så skal skrapes, spakles litt osv. er det jo en del jobb.