Sv: Hvor dumt er det å velge hannhund når man er anbefalt tispe?
Hovedgrunnen til at man ofte anbefaler tispe til førstegangskjøpere, er fordi de er ofte litt enklere i gemyttet. Litt lettere å trene, og ofte ikke så sta og vanskelig som hannene.
Hannhunder er veldig ofte litt muggne mot andre hannhunder, men så lenge man ikke stapper hannhundene inn i samme bur, går det jo stort sett greit. At en hann er muggen er ikke det samme som at de flyr istrupen på om de får mulighet.
Jeg har en hannhund, han er tøff, tror han selv vel og merke. Han kan gå å brumme og være så tøff at man nesten får vondt av å se på han, men det er KUN lyd. Han hadde ALDRI turt å gjøre noe mer enn å lage lyd. 
Han hadde også en tid før han ble 2år, hvor jeg vurderte å sende han på slakt. (Ikke bokstavlig, eller jo kanskje. ) Da var han så slitsom at jeg visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg. Han hadde ikke ører, og hans egen vilje var lov, uansett hva han skulle. Men det gikk over.
3tisper har jeg, og de ER jo faktisk enklere. De er lettere å få til å høre etter. Rett og slett.
Men en hannhund funker fint det, om du tar på der kursingen til å trene han.