Vis enkelt innlegg
Gammel 21-09-14, 14:13   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elbil og lading hjemme

Jeg skjønner frustrasjonen, jeg leste mye og skjønte lite. Skjønner fortsatt ganske lite altså.

Men de fleste lader om natten hjemme, og da er det tilstrekkelig med en vanlig stikkontakt. Det bør nok være på en egen kurs. VI har 16 ampers sikring, men jeg tror ikke vår bil (E-up) trekker såpass mye. Dersom vi setter opp en hjemmeladeboks så tror jeg farten kan øke. Slike koster ca 10 000, kan lønne seg å bestille samtidig som bilen for da slipper du mva på den.

I min bil følger det med en ladekabel med vanlig stikkontakt og en såkalt type-2 som noen ladestasjoner har.

Når det gjelder hurtigladestasjoner så bruker denne så vidt jeg har fått med meg samme standard som Golf og E-up. Det er lite utbygd, men i det tempoet disse bilene selges ut så tipper jeg det ser annerledes ut om ikke så lenge.

Disse kan man kjøpe ymse abonnement til, alt etter leverandør. Se deg ut hvem som er leverandør i de områder du kjører, så finner du ut om du behøver noe sånt abonnement.

Videre er det avgjørende om du kan lade på jobb eller kun lader hjemme. Jeg har kjørt tur/retur Jessheim-Lørenskog i dag. En drøy time bak rattet og 5 timer lading til den blir full igjen. Så om man skal flere slike timesturer per dag, så må man finne et sted å hurtiglade.