Vis enkelt innlegg
Gammel 21-09-14, 16:02   #6
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Elbil og lading hjemme

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Vi har hatt vår på langtur. Vi har kjørt Bergen - Balestrand med den via Voss. Da må vi over ett fjell! Det var skikkelig spennende, med 24 km igjen på toppen av fjellet men 6 mil igjen å kjøre. Heldigvis lader den i nedoverbakke så vi fikk fylt på der. Det er snakk om 20 min inkl fjell, og det gikk med en hurtiglading på veien.

Vi har kjørt Leaf på langtur, fra Os til Volda. Vi lada med hurtiglader på Oppedal og saktelading på Skei i jølster. So far so good. Så ble det veeeldig spennende siste biten, vi regnet ut at vi trengte ca. 20 minutter saktelading på Norfjordeid, i følge lade.no skulle det være fire åpne sakteladere der. Vel alle trengte kort og kortet kunne man låne i resepsjonen på rådhuset, vel dette var sent på kvelden pinseaften og gode råd var dyre. Vi ringte alle nummer som var listet opp på hjemmesiden til Eid kommune. Og til slutt i ren desperasjon ringte mannen ordføreren.
Ordføreren svarte på første ring og var i strålende humør. Han hadde el-bil selv (venstre-ordfører) og vi måtte bare komme en tur innom han så skulle vi få lade så lenge vi ville. Vi måtte ikke bli skremt om vi så en del folk i cowboytøy rundt omkring på gården hans, han hadde nemlig årets cowboyfest hjemme hos seg selv.
Så vi kom med to sure unger og slitne foreldre og fikk lade en tre kvarter, mannen fikk seg en velkomstdrink. Og jeg fikk æren av å kjøre videre.

Da ble det enda mer spennende over stigedalen gikk måleren av, dvs at den ikke ville si oss hvor langt det var igjen, det var over en mil til ferjekaien på Folkestad. Da vi kom til ferjekaien var skilpaddesymbolet komt opp. Vi spurte fint ferjemannskapet om vi kunne få lov å kjøre ombord, og vi var ikke sikre på om vi kom oss av ferjen. Foreldrene mine stod klar med slepetau på andre siden. Ved ankomst Volda startet bilen og vi kom oss opp de to siste kilometrene til mine foreldres hus. PUH! Når vi prøvde å starte bilen en siste gang var han helt død. Konklusjon, du har minst 4 km igjen når skilpadda kommer opp.

Vi har to elbiler en miev og en leaf. Så vi er nok litt frelst da. Det jeg har skjønt av lading og slikt er at mieven kom med 16A kabel da vi kjøpte den, og leafen kom med 10A. Det er ikke lurt å ha varmepumpa på samme kurs man lader bilen med. Så vi har brukt litt penger på nye kurser og slikt for lading hjemme. Jeg kjører leafen til jobb og barnehage hver dag, ca 5 km og lader en gang i uka.
Mannen kjører mieven hver dag ca 5 mil og lader enten på jobb, eller hjemme om natten. Det vi savner er tilhengerfestet og plassen vi hadde i bensinbilen. Men lommeboka vår er veldig glad.