Sv: Når nokon ikkje drikk alkohol
Opprinnelig lagt inn av Libra, her.
Jeg undrer meg ikke i det hele tatt. Jeg drikker vanligvis ikke selv. Men jeg kan rapportere om at veldig mange andre legger merke til det, lurer på hvorfor og er teit nok til faktisk å spørre. Nå er det ikke sånn at jeg har noen spesiell grunn til at jeg ikke drikker, men får veldig lyst å svare at jeg er alkoholiker. Ikke fordi det er noe man tuller med, men for å få frem hvor utrolig upassende et slik spørsmål er. Jeg har aldri fått meg til å svare slik, nøyer meg bare med å kvittere med "hvorfor drikker du" 
Jeg drikker ikke kaffe og spiser ikke reker, og man får plenty av spørsmål da også, altså. Må si jeg aldri har tenkt på folk som teite av den grunn. (Men jeg ser jo at kan alkohol touche borti en del potensielt sensitive temaer).
Selv var jeg på en mammakveld med klassen (ikke fest, med ost og kjeks), der man selv skulle ta med det man skulle drikke til maten, uten at det var spesifisert nærmere. Ca 50 % drakk vin, resten ikke. Aner ikke hvorfor flere ikke drakk - noen vet jeg ikke er avholds. Ble ingen spørsmål. Dog var den muslimske damen (oppvokst i Norge) veldig opptatt av å forsvare hvorfor hun ikke drakk - selv om det ikke var tema og hun var i godt selskap. Det virket som hun så på seg selv som særere enn hun faktisk var.
Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.
De som har svart her til nå, er neppe representative for den norske befolkning, altså. Det er jo knapt en sjel som selv later til å drikke jevnlig ved sosiale tilstelninger. (Enten er det atypisk, eller så er det jeg og mine omgivelser som er uvanlig alkoholiserte.)
Du och jag! Jeg drikker jevnlig og i mengder når det passer seg slik. Og slik er i grunnen store deler av de vi omgås også. Bortsett fra naboen vår, så vet jeg vel om sånn ca en avholdsperson som vi omgås i ny og ne. Ellers drikker alle.