Vis enkelt innlegg
Gammel 27-09-14, 18:13   #76
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Jeg er fristet til å si at de her som skriver at de ikke kjenner noen med et alkoholproblemer lever i fornektelse. Eller er blinde.

Det må du selvfølgelig gjerne mene, og det er klart man kan ikke vite slikt sikkert om alle man kjenner. Det er fullt mulig jeg kjenner folk som har et alkoholproblem uten at jeg er klar over det. (Og, som Candy er inne på, er jo "kjenner" et ikke klart definert begrep.)

Men jeg drikker tidvis alkohol sammen med de fleste jeg kjenner, inkludert familie, og jeg opplever ikke selv at noen av dem jeg kjenner/omgås ser ut til å ha et problematisk forhold til alkohol. Ikke i familieselskaper, ikke på jobbrelaterte fester og arrangementer, og ikke i vennekretsen. Jeg kjenner et par stykker som selv mente de hadde et for høyt alkoholforbruk tidligere og nå har justert det ned, men jeg vet ikke om noen som (såvidt jeg vet) drikker så mye/ofte at jeg synes det virker problematisk i seg selv, og heller ikke noen som virker som de har problemer med å begrense seg eller å la være å drikke. (At flere jeg kjenner kan drikke seg grundig brisen/beruset i "passende sammenhenger" synes jeg ikke i seg selv trenger være bekymringsverdig, så lenge de ikke alltid gjør det og så lenge de ser ut til å kunne stoppe når de merker at de har bikket over.)

(Det er selvsagt mulig at noen av mine kolleger eller bekjente lar være å delta på fester/arrangementer med alkohol fordi de ikke greier å passe måten. Men jeg vet ikke om noen slike.)