Sv: Hvor mange kjenner du med alkoholproblemer?
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Definer "kjenner". Jeg er helt sikker på at det finnes folk som jeg omgås sporadisk eller overfladisk: naboer, kollegaer, bekjente, som har et alkoholproblem som jeg ikke er kjent med. Statistisk sett er det sansynlig.
Nemlig. Mange alkoholikere er ekstremt god til å skjule hva de driver med, og de man ikke omgås på annen måte enn på jobb, treffer på ved henting/levering i barnehage og snakker med over hekken er det ikke så lett å avsløre. Jeg tror at mange kun drikker på kveldstid, og da innenfor husets fire vegger. De klarer å holde det på et slikt nivå at de ikke blir i merkbart dårlig form dagen etterpå. Mitt nære familiemedlem var sånn - ingen merket noe. Han ble av og til litt full på fester, men jeg tror han var innenfor "normalen". Problemet var at det ble mye drikking under jobbreiser (han reiste mye), både alene og med andre. Og det var mye skjult drikking, men på et slikt nivå at det ikke ble merket. Han tok imidlertid tak i problemet i en realtivt tidlig fase, og "ekspertisen" mente han sikkert kunne klart å holde det gående i 10-15 år til før han hadde drukket seg bort fra familie og jobb. Den eneste gangen jeg fattet mistanke og skjønte at noe ikke var som det skulle være var to dager før han fortalte at han skulle inn til avvenning, en avvenning han selv tok initiativ til.
Jeg kjenner ingen (tror jeg) som alltid blir snydens full på fester. I studietiden var det mange som ble det ofte, noen av dem bekymringsverdig ofte. Det er ikke umulig at noen av dem drikker seg svært fulle litt for ofte fortsatt, men flere av dem som drakk mye da ser ut til å ikke gjøre det lenger. Jeg har dog ikke oversikten over alle.