Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-14, 09:40   #18
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Lisa: Jeg er veldig prinsippielt enig med deg, men jeg kjenner at prinsippene sitter veldig løst når det kommer til egne ungers skolegang. Nærungdomsskolen er på rett vei, men om det går fort nok er jeg usikker på.

Forslag til åpning av privatskoleloven går på at skolene må ha en tydelig og annen profil enn vanlige skoler. De må enten ha et unikt tilbud (realfag, idrett, internasjonal el.), annen livsyn/religion eller ha en annen pedagogisk profil. Sånn sett er ikke tanken at man skal lage egne eliteskoler, men det kan jo fort skje allikevel.

Ja, jeg skjønner veldig godt hva du mener i forhold til valg vi må ta for egne unger. Men jeg tenker på f.eks Tøyen skole, som nå endelig er på rett vei og har blitt et naturlig valg for mange familier i nærmiljøet (vi merker godt på vår skole at ikke like mange elever søkes vekk fra Tøyen lenger). Hvis det hadde blitt etablert en Montessoriskole på Tøyen for noen år siden tror jeg neppe det som skjer i dag ville ha skjedd. Veldig mange av de skolene med dårlig rykte i Oslo har det blitt jobbet veldig systematisk med i forhold til å bedre rykte og resultater. Jeg synes det er utrolig flott å se hvordan dette arbeidet gir gevinst, men det tar veldig lang tid og er svært krevende.
Jeg er veldig redd etablering av flere privatskoler vil være ødeleggende for dette. Men igjen, jeg sitter selv og lurer veldig på ungdomsskole og hva vi gjør men for meg ville alternativet vært å søke en annet "bedre" offentlig skole. Vi har jo fritt skolevalg i Oslo, så mulighetene er der utenom det private.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat