Men den som spiser gulerøtter, knekkebrød og peppernøtter ...
Leste en artikkel på forskning.no om hvem som spiser hvilke grønnsaker, og danskene må da være veldig forskjellig fra nordmenn? Er det ikke bare hipstere som spiser kål i Norge? (Jeg trodde at kål var det hotteste man kunne spise etter jeg fant boka: "Mer kål, mindre jål")
Hvem er du?
Definsjonen på kategoriene er:
- De motiverte: Denne gruppen spiser mange typer kål og rotfrukter, og tilbereder dem på mange forskjellige måter. Gruppen er opptatt av mat og bruker over én time om dagen på å tilberede middagen. Helse er ikke altavgjørende, men smaken er i fokus. Det er spesielt eldre som tilhører denne kategorien.
- Rødbete-gruppen: Spiser ikke mange grove grønnsaker, men mye syltede rødbeter, persillerot og hvitkål. Gruppen er drevet av gamle mattradisjoner som de har med seg fra barndommen. Det er spesielt menn over 70 år, som ofte dyrker grønnsaker selv, som tilhører denne gruppen. De tilbereder ofte maten på samme måte hver gang.
- Gulrot-gruppen: Spiser mye gulrøtter, siden det er en veldig vanlig og tilgjengelig grønnsak. De spiser ikke så mange grove grønnsaker, men er drevet av en sunn livsstil. Gruppen er veldig fysisk aktiv. Det er som regel kvinner i alderen 30–50, med kjernefamilie, ofte med høyere utdannelse enn gjennomsnittet. Bruker ikke så lang tid på kjøkkenet.
- De umotiverte: Denne gruppen spiser færrest grønnsaker og unngår dem på grunn av smaken. De bruker høyst 15–30 minutter på å tilberede middagen, som ofte består av ferdigretter. Det er som regel unge menn, og mange røyker. De som står uten arbeid, tilhører ofte denne gruppen.
(og nå er jeg på kurs i nabobygningen til forskning.no! Kanskje jeg skal gå bort i luchen i morgen og presentere meg som deres største fan!  Bør jeg ha med meg en rotgrønnsak?  )