Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
(...) Men til denne situasjonen:
Elevene gjorde narr av en lærer på grunn av måten hun snakket på. Dette var en mørkhudet lærer. Jeg oppfatter det som dårlig oppførsel og ikke rasisme i utgangspunktet gitt at de kunne gjort det samme med en hvit lærer med fremmed aksent.
Derimot synes jeg det er viktig og riktig å snakke med barna om hvordan de kan bli oppfattet i verste fall, og at man benytter denne sjansen til å snakke om hva rasisme er, og at de som har en annen kultur og hudfarge kan være litt sårbare på slike ting og oppfatte det som rasisme selv om det ikke var i tankene i det hele tatt. Jeg synes ikke skolen gjør noe galt i å si at de var med på noe som "involverte rasisme", men jeg hadde protestert dersom de hadde stemplet barna som rasister. Der er det ganske stor forskjell.
Jeg synes Katta sier det bra her, og at Tallulah sier mye fornuftig (som vanlig).
Interessant tråd, om et tema jeg har fundert en del på. Vi hadde en kort periode der Ullungen (adoptert fra Kina) ble kalt "brunis" av noen av guttene i klassen. Selv om jeg reagerte sterkt da jeg fikk vite om det, så jeg ingen grunn tl å dra rasisme-kortet, da de samme guttene samtidig ertet et par av de andre jentene for andre "lyter", som lav høyde og dyp stemme. Alle de involverte kom fra samme bhg, og ertingen startet en liten stund etter skolestart, da alle havnet i samme klasse. Vi så det som en måte for guttene å hevde seg på i klassen, ved å dupere noen jenter de allerede kjente godt. Det ble tatt tak i, og tok raskt slutt.
Men så hører jeg innimellom Ullungen fortelle ting om de samme guttene, som jeg ikke synes er greit, spesielt ikke når det blir flere episoder, som føyer seg inn i et mønster. For eksempel så hadde de en vikar som var mørk i huden, og henne holdt de et voldsomt leven for (dét gjør de forsåvidt for alle vikarer), og spurte gjentatte ganger hvorfor hun var "brunis". I fjor fikk de en ny jente i klassen. Hun har Pakistansk bakgrunn, og ditto etternavn, og har blitt ertet mye for navnet sitt. Dette er det visst slutt på nå, etter at det også har blitt tatt tak i, men for meg virker det som det ligger noen nokså grumsete holdninger i bunnen her (som barna antakelig ikke har suget av eget bryst), så jeg følger med, og kommer til å ta det opp om det blir flere episoder.