Frisøren ...
Krever du mye av frisøren? Forlanger du service og kunnskap, eller dropper du bare innom og syns det er greit nok selv om du ikke ble helt fornøyd?
Klipper du deg gjerne hos en lærling?, eller vil du helst at en faglært går over klippen/ser over fargen (bekrefter fargevalget, og måten det skal gjøres på) etc..?
Blir du provosert når jeg forteller deg at flere større salonger lar lærlingene gå alene på jobb, uten å kunne jobben sin, eller får beskjed om å utgi seg som faglært om noen spør? (husker jeg jobbet i en annen salong enn min faste, og lærlingen der gikk alene uten å kunne føne og uten å kunne ta permanent, og sikkert ikke verdens beste på klipp heller.)
Grunnen til at jeg spør dere er delvis behandlingen min stedatter fikk i en salong; hun kom alene inn, 12 år gammel, helbleket håret en gang, antagelig med det sterkeste vannstoffet, helt ned i hodebunnen, og ble sendt ut med orange hår. Jeg er temmelig sikker på at hun har vært hos en lærling, uten at de har sagt det, (noe de SKAL hvis frisøren ikke er svenn.) etter hva hun fortalte meg da hun kom til oss i dag.. Jeg kjenner også til denne salongen siden jeg har i en periode jobbet der.. De har en innstilling om at det kommer så mange kunder dit allikevel, så da er det ikke så nøye. (på senter med drop-in) Tror jeg kommer til å ringe dit for bare å høre hva de har gjort, og spørre hvorfor?
Jeg synes en svenn bør passe på at kundene blir fornøyd, og at det er ansvarlig det vi gjør, og en svenn har også ansvaret for lærlingenes jobb. Jeg ville aldri ødelagt et hår med vilje, eller gjort noe jeg visste ville ødelagt håret til kunden.