Vis enkelt innlegg
Gammel 11-11-14, 00:15   #11
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Hvordan få ull rent i vaskemaskinen?

Superwash behandlet ull ser ut til å tåle det utroligste, både når det gjelder vaskeprogram og vaskemiddel. Det gjelder bare å holde orden på ubehandlet ull, og superwash så kommer man unna med litt mer. Jeg tør ikke akkurat anbefale flytende omo eller andre vaskeprogrammer enn ullvask, men det er utrolig hva som har gått bra.

Matsmuler, grovere partikler og hundehår må jeg av og til arbeide litt mer for å få av. Jeg rister og børster klærne litt, men kan ikke si at det har vært et stort problem.

Jeg har hatt økologisk ull som ikke tåler annet enn ullvaskprogram, både strikkegensre og tynt undertøy. Jeg har vekslet mellom Milo og Ecover midlene, og i noen tilfeller har jeg latt det gå to ganger gjennom maskinen. Lyse gensre har jeg hellt ullvaskemiddel rett på flekken, eller på ermer som har blitt litt vel grå; og latt det virke litt før jeg starter maskinen. I følge det jeg har lest tåler merinoull litt mer før det krymper, fibrene er ikke så krøllete som annen ull. Er garnet av den mer spenstige og elastiske sorten er det ull fra andre saueraser og man bør være ekstra forsiktig med bevegelse i vaskevannet, selv om det av og til står det tåler 40 grader.

Sist redigert av arrow : 11-11-14 kl 00:20.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat