Hvor mye tid bruker dere på middag i hverdagen?
Altså i ukedagene. Hos oss er ungene ville og gale når vi kommer hjem fra å ha hentet de på sfo og bhg, så vi har i teorien omtrent en halvtime på å tilberede middag før alt går av skaftet. Vi plasserer de som regel foran barne-tv ( ) med noe lett å tygge på (oppskjært eple eller gulrot). Det er viktig at det ikke blir for mye, for da spiser de ingenting til middag, men også at det ikke blir for lite så de blir enda mer gærne. 
Den andre voksne kommer hjem rett til middagen og kan ikke hjelpe til med matlagingen. Middagen er gjerne fortært på 5-10 min for ungene (de må sitte til alle barna er ferdig), så er det opprydding og oppvask og det har vel totalt tatt en time eller en time og et kvarter. De to eldste hjelper med å rydde og av og til med matlagingen.
Hvordan er dette hos dere? Får dere glede av matlaging i hverdagen? Jeg må innrømme at jeg ser på det som et nødvendig onde, for jeg kunne selv tenke meg å vente litt og slappe av, men det går ikke for ungene. Å spise kvelds til middag og middag til kvelds funker også dårlig her. Blir det bedre når de blir større, eller vil hverdagsmiddagen være et pes? Har dere noen gode triks for å gjøre hverdagsmiddagene bedre?
minibolle mai 2012
|