Sv: Juleplanleggingstråden 2014
Opprinnelig lagt inn av Myria, her.
Sånn var det hos oss også. Mamma liker å bake, men hun lot meg styre det fordi jeg ville. Jeg begynte tidlig å ta over det meste av julebaksten hjemme og har gjort det hver gang vi har feiret jul hjemme hos Mamma. Selv da jeg var student lot Mamma all julebakst vente til jeg kom hjem på juleferie, fordi hun visste jeg hadde lyst til å gjøre det, og da bakte jeg alle julekakene på to dager. 
Ja det er jo bare å la dem få slippe til. Hun har elsket alt sånt fra hun var liten, og det er morsomt å se at selv om jeg ikke er overgira på kjøkkenet, så behøver ikke det å smitte over videre. Jeg lar henne få ordne alt det hun kan selv, men er gjerne i nærheten slik at hun kan spørre ved behov. Men jeg blander meg ikke opp i ting. Hun må få finne ut av ting litt selv også, og hun misliker sterkt unødvendig innblanding. Hun liker også å lage middag, dekke bord, og ha alt å stell, så noe handler også om personlighet og interesse. Så her må jeg bare outsource det jeg kan.
Jeg har forresten fått laget henne en bakebok i julegave. Det er en fotobok med bilder samlet fra hun var liten til nå i høst, der hun står i bakinga. Men boken inneholder også alle hennes favorittoppskrifter (som ellers er på diverse ark eller på nettet), samt en del oppskrifter fra Mo der jeg kommer fra, og oppskrifter fra gammeltante, oldemor, farmor og mormor. Så har hun sin egen versjon av alt dette, krydret med bilder fra baking opp gjennom tidene. 
Sist redigert av Dronningen : 14-11-14 kl 10:09.
|