Sv: Valg av privat vs. kommunal barnehage
Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.
Jeg tipper (bare tipper) at barn som har spesielle behov i større grad plasseres i de kommunale barnehagene fordi de private kan velge hvilke barn de tar inn. Da er ikke veien lang til ulike resultater på skolen.
Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men her jeg bor, og jobber i privat barnehage, er det absolutt ikke slik. Inntaket er organisert gjennom kommunen og prisene er det de samme som i de kommunale barnehagene (private barnehager kan vel ta mer i kostpenger, tror jeg).
Nå jobber jeg i to private barnehager der de fysiske forholdene er slik at barn med en fysisk utviklingshemming ikke kan søke seg dit (to vernede hus, med veldig begrenset fremkomstmulighet for rullestol/gåstol), men alle andre barn med ulike utfordringer er velkomne på lik linje med andre barn. De økonomiske rammene for drift er også likt med de kommunale, bortsett fra at de private får sine budsjetter ett år på etterskudd (!).
Jeg er overrasket over funnene gjort i Oslo mtp. inntektsnivå (i gjennomsnitt 300 000 mer i året enn foreldre med barn i kommunale barnehager høres veldig høyt ut?) og utdanning. Jeg tenker at dette i stor grad henger sammen med bevisste valg v.s. praktiske valg. Med mindre prisforskjellene er veldig store da, da sier det seg vel selv at foreldrenes inntekt er høyere i mange tilfeller.
Nå jobber jeg riktignok i private barnehager der det er en høy andel av ressurssterke, høyere utdannende foreldre, men jeg tenker i grunn at det handler mer om tilfeldigheter enn bevisste valg. Begge barnehagene ligger sentralt i Trondheim, det er ikke så mange kommunale å velge i i samme område. Å bo sentralt er dyrt og dermed ikke et alternativ for alle. I tillegg er det kort vei til arbeidsplasser som finansinstitusjoner, sykehus og universitet noe som gjør at vi har en god del foreldre som jobber på disse stedene. Der tror jeg faktisk det er litt tilfeldig om de havner her eller der, de søker vel på de tre som er mest praktiske i forhold til reisevei også får de tildeling i en av dem. Det er også en liten gruppe foreldre som velger oss ut i fra formålsparagraf/rykter/anbefalinger fra venner. Foreldre som bruker såpass mye tid på å sette seg inn i ulike barnehagers tilbud at de drar på "shopping" før søknadsfristen går ut og ser på hva barnehagen kan tilby er jo som regel ressurssterke foreldre med et veldig bevisst forhold til hva en barnehage skal tilby og hva de eventuelt kan kreve. I tillegg har vi barn fra kommunale boliger i sentrum som har fått beste tilgjengelige plass. I denne barnegruppen finnes med andre ord alle utgaver av barn og det er jo ikke slik at foreldre med høy inntekt ikke får barn med ulike utfordringer.
Det jeg derimot har observert er at der noen kommunale barnehager sitter å venter på at midler til spes.ped., assistenter etc. skal komme på bordet, omprioriterer styrer i en privat barnehage midler til tiltak for barn som viser seg å ha spesielle behov før ressursene kommer. Fordi man ikke kan vente ett år (eller i verste fall mer) på at barnet skal få den hjelpen det trenger der og da. Dette tenker jeg henger sammen med forskjellen på å selv, som leder, kunne disponere pengene mer fritt og dermed også prioritere annerledes uavhengig om summen er den samme som i de kommunale barnehagene.