Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?
Spennende tema 
Jeg kan strengt tatt ikke kalle meg en kristen all den tid jeg tror at Jesus hadde en annen rolle enn det som blir fremstilt i Bibelen. Da tenker jeg mer i retning av en filosof med ulike teorier, og at han ikke hadde noe tilknytning til en religiøs skikkelse.
Når det er sagt liker jeg å tro at Gud finnes som en del av tankene våre for dem som har behov for dette. At det er en fantastisk ting å ha "noen" man kan dele de innerste tankene med, få "drøftet" litt med og ikke minst behovet noen får for å be om hjelp når man ikke lenger kan gjøre noe mer selv, og noen å lene seg på når man trenger ekstra støtte. Jeg liker i alle fall å tro at det finnes en liten del av oss som kan fungere som dette når den andre delen av oss trenger det - for de som vil. Tror ikke dette ble forståelig for andre enn meg, men det får så være.
Jeg liker godt en del av grunnverdiene i kristendommen (og diverse andre religioner, men all den tid vi har tradisjon for kristendom er det dette som blir mest naturlig for min del), og ønsker at barna skal bli litt kjent med religionen og kirkesamfunnet på grunnleggende nivå da jeg synes dette er en fin arena å tilegne seg en viss kunnskap på (da tenker jeg i baner som vanlig folkeskikk og høflighet - selv om det også finnes andre gode arenaer å lære seg dette). Mest på grunn av tradisjon, men også fordi jeg tror de kan utbytte av det siden.
Vi bruker kirken i hovedsak til aktiviteter (babysang, knøttesang, kor), og går vel egentlig aldri på gudstjeneste utenom ved spesielle anledninger, men merker at jeg trives bedre og bedre på gudstjeneste (har egentlig aldri vært overvettes begeistret for det) selv om det nok i hovedsak skyldes at salmene bringer tilbake gamle, gode minner fra en svunnen tid og jeg er svak for bassrøstene til herrene og den gamle måten som eldre damer synger på. Og så er det noe med samholdet som oppstår når mange mennesker møtes og synger og prater om noe som, for meg, er ganske privat, og det synes jeg det er fint at ungene i alle fall kjenner til selv om det nok ikke blir noe "tittgjengde" kirkegjengere av oss med det første.
|