Sv: [spinoff] Hvorfor tror du på Gud?
Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.
Jeg synes ikke det er rart om man nekter å delta i kristne ritualer hvis man ikke ønsker det? Hvorfor er det rart? Jeg vil ikke late som om jeg er en del av noe jeg ikke er en del av, og som jeg mener er feil. Det synes jeg er manglende respekt for de som faktisk tror på det.
Jeg synes som flere andre at det kommet an på ritualet og på hvilket grunnlag man synes det er vanskelig og ikke minst hva trossamfunnet man besøker har av tenkning og lære rundt ritualene.
For min del ville det være veldig feil å be i en muslimsk sammenheng, men helt naturlig å være tilstede i muslimsk vigsel og gravferd, samt være tilstede ved for eksempel fredagsbønn, noe jeg har vært.
I zen-buddhistisk sammenheng har jeg meditert sammen med buddhister, men ikke deltatt i de rutene som buddhistene hadde som gikk på tvers av min tro.
I de tilfellene er det ut i fra egen tro.
Jeg føler ikke at jeg later som om jeg er med på noe jeg ikke er en del av om jeg gjør det. Jeg opplever ikke at jeg later i det hele tatt. Jeg står trygt i mitt, men tenker at å delta er ok. Jeg føler heller ikke at det er feil av meg å møte opp i en navnefestseremoni.
Når det gjelder respekt så avhenger det veldig av trossamfunnet man besøker. Jeg tror ikke man skal ta for gitt at det er respektløst å dukke opp i sammenhenger. Det er ikke respektløst for meg å være tilstede under fredagsbønn. Det er heller ikke respektløst å være på katolsk messe. Det som ville vært respektløst på en katolsk messe var å gå til nattverd siden de har en streng nattverdpraksis og lære. I en luthersk kirke er det ikke respektløst overfor andre å gå til nattverd da nattverden er åpen. Ei heller er det respektløst å delta i et dåpsselskap.
Jeg har besøkt ganske ytterliggående religiøse forsamlingen i observasjonsøyemed. Det mener jeg ikke er respektløst så lenge jeg oppfører meg ok og så lenge det er snakk om åpne arrangement som er annonsert.
Har man sterke antipatier mot alt som har med en eller annen religion å gjøre kan det nok fremstå som vanskelig med tanke på egen integritet, men det er sjeldent respektløst overfor dem man besøker.
|