Sv: Hører dere på Serial? Og er egentlig konseptet greit?
Jeg synes det er shady.
Men tror det henger sammen med mitt syn på krim i det store og hele. Konseptet med å sette seg ned med en krimbok, serie eller podcast for underholdning, det fatter jeg ikke. Type "gammaldags krim" svelger jeg litt lettere, fordi der er det liksom litt mer mysteriet/gåten som er den røde tråden. Mens det som har slått an de siste årene er så fokusert på selve den kriminelle handlingen. Jeg lar meg ikke underholde av sider opp og ned med beskrivelser og nøyaktige skildringer av voldtekter, tortur, drap,parteringer.Jeg finner ikke annet enn vemmelse i det. Jeg tror også at dypere sett så gjør det noe med vår toleransegrense.
Likevel så kan dette gjemme seg bak det fakta at det er fiksjon. Etter som jeg har skjønt så er ikke Serials fiksjon, men virkelige tragedier, virkelige vitneforklaringer og rettsaker. Anonymisert eller ikke, jeg synes det er ja...shady. Finner ikke bedre ord. Det er en stemme i dette som ikke blir hørt ifht om det er greit eller ikke.
Dersom min datter ble drept og historien rundt den hendelsen skulle gis ut som underholdning 15-20 år etter så tror jeg at jeg hadde spydd.
Må innrømme at jeg ikke har hørt på podcasten, kun hørt om konseptet på P2 og lest linkene.
|