Vis enkelt innlegg
Gammel 29-12-14, 02:34   #7
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Parkett eller laminat?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Billig parkett kan ikke slipes noe mer enn laminat kan.

Jeg lurer på om mange av dere som har svart i tråden ikke helt vet forskjell på billig og dyr parkett og billig og dyr laminat, eller antar at Gajamor vil legge høykvalitetsgulv i en leilighet hun pusser opp for å selge?

Det er jo ikke prisen på parketten det kommer an på når det gjelder hvorvidt den kan slipes ned eller ei, men tykkelsen. Tynnparkett er riktignok som regel rimeligere enn vanlig parkett, og ofte sammenlignbar i pris med laminat, men lar seg flikkes mer på enn laminat - selv om man ikke kan slipe det ned som en vanlig parkett (dette er uansett gjerne såpass kostbart at man nesten like gjerne kan bytte til ny (tynn)parkett om man ikke tar på seg slipe-/beise-/lakkejobben selv).

Jeg ville egentlig ha laminat her vi bor nå, for å spare på kostnadene i tillegg til at vi ønsket et gulv som tålte småbarnstiden. Både min mann og svigerfar jobber innenfor bransjen, og selv om min mann var litt på gli endte vi opp med (tynn)parkett fordi vi ble frarådet på så og si alle hold å gå for laminat fremfor parkett (og vi forhørte oss jo med flere som vi vet har peiling). Mest på grunn av varmeegenskapen da vi ikke har gulvvarme under parkettgulvene her i de to øverste etasjene, men også fordi det gir en annen feeling selv mot de mest naturtro laminatene. Nå er jo tynnparkett noe annet enn vanlig parkett, men det er fortsatt tre og selv om jeg er overbevist om at laminat har sine fine egenskaper angrer jeg ikke på at vi landet på parkett da det tross alt er en vesentlig forskjell her. Når man skal legge det på kjøkkenet blir det gjerne utsatt for hardere støt enn i andre rom, og da får man desto større skader i et laminatgulv som ikke kan flikkes på kontra en tynnparkett som kan flikkes på.

All den tid vi tok utgangspunkt i at det kom til å bli nødvendig med gulvbytte innen noen "få" år (og da snakker vi nok om nærmere 7-10 år) gikk vi for en rimelig løsning slik jeg ser at gajamor også er ute etter. Vi har for øvrig Kährs Linnea 2-stavs 7 mm, og man får nok denne eller andre lignende på tilbud om man har tid på seg.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat