Vis enkelt innlegg
Gammel 04-01-15, 02:42   #20
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi som solgte landet av Morten Strøknes

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg kjenner ikke Entra-case Hvis de GIR den bort så virker det jo teit.

En case jeg kjenner bedre: liten stiftelse leier lokaer av stor, profesjonell eier. Fint for den. Men eier ønsker å fokusere på andre typer bygg, bygg de har mer greie på og klarer å drive mer lønnsomt. Institusjonen må vurdere om de skal kjøpe bygget selv. Fordelene med å eie selv er langsiktighet og følelsen av å være eier i eget hus. Men ulempene er at man ikke har noen som helst byggherrekompetanse: når bør man oppgradere, hvilken rekkefølge skal man gjøre det i, hvordan investere i vedlikehold, når, hvor mye, hvordan? For de aller fleste offentlige virksomheter vil det jo være det samme - man skal ha kompetanse og fokus på helt andre ting enn murmaling og drenering. For ikke å snakke om at politikere med 4-års horisont gjerne er dårligere byggeiere enn å la dem som må ta regningen for dårlig drenering i dag om 10 år eie og ta avgjørelsene.

Dette får meg til å tenke på det som på engelsk heter Public Private Partnerships (klarer ikke huske hva det heter på norsk). Det har hatt katastrofale konsekvenser i form av at det tross alt har blitt mye dyrere for offentlige institusjoner å leie av private på langt sikt når de har overtatt dette ansvaret og tar seg av bygg og vedlikeholdt.