Sv: Enkel, men god meny for femtiårsdag med familie?
Jeg ville laget vindundergryten eller en annen gryte, for den kan lages i dag og blir bare enda bedre av å stå til i morgen.
1,2 kilo oksebog/høyrygg eller lammekjøtt, gjerne lammeskanker
salt
pepper
2 ss smør
½ sellerirot
2 gulrøtter
1 purre
hvitløk
1 ss hvetemel
2 ss tomatpuré
2 laurbærblad
skall av en appelsin
skall av en sitron
kanelstang
2 dl vann/kraft
2 dl rødvin
Brune krydret kjøtt
Kjøttet surres sammen med en løk eller to, hell over 1 glass vin, 3-4 gulrøtter (i store biter) 1 sellerirot i store biter, 1-2 boks tomater og vann til det dekker, ha i revet appelsinskall av 1 appelsin, 1 kanelstang, salt og pepper.
Enten: La koke i 3-4 timer på svak varme i en gryte med lokk
Med potetmos ved siden av, så burde dette være plenty med mat om du dobler oppskriften. Jeg anbefaler varmt denne vinen: Giovanni Rosso Barbera d’Alba Donna Margherita. Herrejesus, så god. Kjøp en kasse mens du holder på.
Jeg hadde droppet forrett, evt bare hatt noe sashimi eller noe spekemat og skiver av god fast ost. Champagne til.
Dessert: sjokoladefondant (bruk Toffen sin oppskrift) kan lages klar i dag, settes i kjøleskap eller i frysen (bra triks for å hindre gjennomstekthet) og serveres med god is, litt bringebær og Mas Amiel.