Vis enkelt innlegg
Gammel 05-01-15, 19:03   #4
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Å leve mer miljøvennlig

I Oslo og Bodø (som er de byene jeg kjenner til når det gjelder søppelhåndtering) har begge resirkulering av både mat, plast, papir/papp og glass/metall.

Glass og metall må man riktignok levere i egne dunker som plassert "rundt omkring", og vi er noen skikkelige latstaurer, så når det kom noen fra Oslo Kommune og reklamerte for prosjektet "Medarbeiderne". Det er et tilbud til tidligere rusavhengige hvor de mot litt betaling kommer å henter glass, metall og evt pant hjemme hos oss. GENIALT synes vi. Vi slipper å slite med alt for mye glass/metall hjemme (fordi vi er så sløve til å huske det at det sjeldent blir gjort og hoper seg opp), og vi støtter samtidig et bra tiltak. Win/win! De tar også imot pant, hvis noen ønsker å donere/kvitte seg med dette. Pengene fra panten bruker de til sosiale tiltak blandt de tidligere rusavhengige.

Restavfallet (det meste i alle fall, slik jeg har forstått det) her i Oslo blir brent og brukt til fjernvarme. OBOS har bygget egne boligprosjekter hvor fjernvarme blir brukt.

Matavfallet i Oslo og Bodø blir "sortert" på litt forskjellig vis, siden i Bodø blir matavfallet brukt til kompost, mens i Oslo blir det brukt til biogass til bussene. Derfor skal man bl.a. ikke kaste servietter i matavfallet i Oslo (det forringer kvaliteten på biogassen), mens i Bodø er det helt greit.

Vi kunne definitivt bli flinkere til å kjøpe økologisk/kortreist (men her er det jo også spørsmålet om hvorvidt økologisk er bærekraftig ift det å sikre nok mat til verden som sådan eller ikke, som jo er en diskusjon), og ikke minst når det gjelder emballasje. Jeg må for eksempel snarest, og med litt skam, innrømme at vi har ikke mindre enn to - 2 - kapselmaskiner i hus. En til min mann som drikker kaffe (Nespresso) og en til meg, som drikker te/sjokolade (Dolce Gusto). Der har vi jo mange forkastelige ting å tenke på, som feks emballasjeforbruket ift kapsler (men vi drikker ikke mye slikt, så sånn sett reduserer det jo mengden kaffe/te og slikt som blir kastet fordi det blir for gammelt), det faktum at det (dessverre) er palmeolje i melkekapslene til Dolce Gusto (dette har jeg oppdaget/tenkt på i etterkant, og vurderer å avslutte bruken når jeg har drukket opp de kapslene som allerede er i hus), og det faktum at begge maskinene jo er Nestlé... En stor ripe i lakken der altså...

Ellers er jeg sannelig usikker på hva som kunne være et "leve mer miljøvennlig"-tiltak som ville monnet litt for meg. Kanskje rett og slett å være litt mer bevisst i forbruket generelt? Typ ikke kjøpe en masse greier jeg strengt tatt ikke trenger bare fordi jeg har lyst på.