Sv: Å leve mer miljøvennlig
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Men det er jo også et valg vi har tatt. Kanskje ikke av miljøhensyn, men lell. Vi bor relativt trangt midt i byen. Nettopp for å ikke være særlig avhengig av bil.
(Jeg kommer fra en småby, og barndomsvenninnene mine skjønner ikke hvordan vi klarer å bo 4 stykker på 90 kvm. De bor i eneboliger på 200 kvm og mer.)
Jeg tenker at det er lettere å få et slikt valg til å fungere dersom man bor et annet sted enn Oslo, slik vi gjør. Vi bodde også i en leilighet svært sentralt i Oslo før. Nå har vi flyttet inn i min manns barndomshjem i en annen bydel i Oslo. Det er ikke like sentralt, men det tar bare i underkant av 20 minutter med trikken til Oslo S. Reisetiden min til jobb med offentlig kommunikasjon tar ca. like lang tid fra dør til dør, både fra vår gamle leilighet og fra vårt nye hus nå. Min mann har noe kortere reisevei ift meg, men kjører også bil, så jeg føler det er litt juks. 
Problemet hos oss er at vi kan ikke ta et valg om å bo nært jobbene våre, fordi vi jobber på hver vår kant av byen, og uansett hvor vi flytter vil minst en av oss få lang reisevei. Og så er det jo det faktum at vi har valgt å ta over/kjøpe barndomshjemmet til min mann, og vi sånn sett har valgt å bo med hjertet litt også.
Jeg kunne selvsagt valgt å bytte jobb for å få kortere reisevei, men jeg må innrømme at for meg er det også viktig å ha en jobb jeg ønsker å ha og som jeg trives med. Jeg er riktignok på utkikk etter ny jobb nå, men heller ikke nå er lokasjon det viktigste for meg må jeg innrømme. Men hadde jeg klart å finne noe som er nært er jo det en kjempebonus selvsagt.