Sv: Diskusjon ang medisiner og kopier/originaler
Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.
Et generisk preparat består av et identisk virkestoff som originalen. Det som kan være forskjellig kan være renhet/forurensninger, hjelpestoffer og formulering. Kravet til generiske produkter er at virkestoffet er produsert og formulert på en slik måte at virkestoffet innenfor en definert usikkerhet tas opp og utskilles på samme måte som originalen.
Hvis man likevel opplever en endring i effekt ved bytte fra et legemiddel og til et generisk legemiddel - nye bivirkninger inkl. redusert effekt - så er det viktig å melde fra om det. Dette skal legen rapportere til Legemiddelverket på et eget bivirkningsskjema.
Min utheving; jeg reagerer på noen av hjelpestoffene i noen medisiner og ber om orginalen som jeg vet at jeg tåler.
Noen leger (vikarer og turnusleger) benekter at det kan være tilfelle og vil ikkeskrive ut orginalmedisin. For meg blir resultatet at jeg ikke kan bruke de. Og de vil heller ikke slå opp i Felleskatalogen hvor disse bivirkningene/reaksjonene står.
M fikk en periode en kopi som allergimedisin, og denne hadde ingen virkning, med det resultat at han ble alvorlig syk. Så der er ikke barebare åskullespare penger!
|