Sv: Har du vært på besøk i fengsel?
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Det som jeg tror noen ganger får sinnene i kok rundt norske fengsler er at her blir man liksom satt i fengsel som straff, og der får man et eget rom, faste måltider hver dag, utdanning og permisjoner. Hvor ble det av "straffen"? Det er mange kriminelle som har brukt soningstiden til å utdanne seg.
For andre, som kanskje sliter økonomisk og ikke har råd til å ta utdannelse kan det være frustrerende å tenke at hadde man havnet i fengsel ville man fått utdanningen gratis. Fengsel har også vært sammenlignet med eldreomsorg - hvor frustrerte eldre har sagt at det må være bedre å sitte i fengsel, for da får man i det minste enerom.
Kort sagt tror jeg ferie-sammenligningene skyldes at man ser at i fengslene får de innsatte ting som andre står i kø for å få.
Dette er for meg aldeles ubegripelig argumentasjon. Jeg kan ikke fatte og begripe at noen tror det er fint å sitte i fengsel, eller at det ikke er noen straff bare fordi man får mat hver dag og anledning til å lese bøker eller ta noen eksamner.
|