Vis enkelt innlegg
Gammel 04-02-15, 06:40   #7
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Veskedebatt]Hvordan stiller du deg til skoleuniform?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg er sterkt imot. Jeg tror barna/ungdommene raskt vil finne andre "markører" som erstatter dyre vesker. Det er lite realistisk med en ordning der alt de har på og med på skolen skal være underlagt strenge regler - inneklær, uteklær, sko osv.

Finnes det forskning (av god kvalititet) som tyder på at skoleuniform er en smart ting? Jeg mener jeg fant en del som tydet på det motsatte sist vi diskuterte dette på FP, men det er litt sent å starte googlingen.

Jeg er veldig enig. Jeg var på personaltur til en av få skoler i et område som ikke bruker skoleuniform. Det var både lærere og elever godt fornøyde med. Det eneste problemet, i følge assisterende rektor, var at elever fra andre skoler, når de skulka og hang rundt i byen, alltid oppga at de kom fra dem, og at det altså var derfor de ikke hadde uniform på, noe som ga skolen ufortjent dårlig rykte. Ikke at skolen hadde dårlig rykte, de hadde gjort det helt utmerket på offentlige tester og kontroller og hadde toppkarakter.

De som gikk der ga nå uttrykk for det samme som du sier, noen. Mobbing og merkepress er symptomer som ikke kan kamufleres av uniformsreglement. Det er holdningene man må jobbe med.