Vis enkelt innlegg
Gammel 15-02-15, 13:03   #9
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Jeg tror at det finnes sekter / grupper osv innenfor alle religioner som har disse verdiene.

Det jeg lurer på er om vi i Norge har noen verdier som står over dette og som alle må forholde seg til uavhengig av religion?

Frivillig er også et vanskelig ord. Det kan i noen tilfeller være press i ulike former som medfører såkalte frivillige valg.

Du lurer altså på om det finnes overordnede verdier som alle i norge forholder seg til. Norges lover er jo tuftet på en rekke verdier som vi alle må forholde oss til. Barnekonvensjonen? Menneskerettigheter?

Jeg skjønner ikke hva du lurer på. Mange verdier i bibelen vil jo også kunne leses som almengyldige feks. Vær mot andre slik du vil at andre skal være mot deg, ganske mange av de ti bud, barmhjertighet, nåde, toleranse, medmenneskelighet osv. Jesus sa blant annet "Det dere gjør mot en av mine minste brødre gjør dere også mot meg."

Jeg synes det virker som om du har et negativt syn på såkalte "kristne verdier" og ønsker en slags motvekt til dette. Det finnes mange måter å lese bibelen på, men den inneholder mange verdier de aller fleste kan gå god for. Dette med at kvinnen er mindre verdt enn mannen, som er nevnt over her, må jo være hentet ut av hatten for det er ikke en kristen verdi og har vel aldri vært det. At noen bruker religion til å undertrykke blir noe annet, syns jeg da.