Vis enkelt innlegg
Gammel 15-02-15, 15:52   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Jeg lurer på om vi i Norge har verdier som er viktigere for oss enn det som finnes av ulike religiøse verdier? Hvis ja, hvilke verdier er dette og hvordan går man frem for å sikre at de blir delt av alle som bor her?

Nå har jeg grublet på dette en stund, og det er veldig vanskelig å svare fordi "vi i Norge" ikke er en ensartet gruppe og med mindre du har et slags verdipoliti som bestemmer hva folk skal mene vil du aldri få noe fullstendig vi-sett av verdier uansett hvor mye man skulle ønske det.

Det andre er at man kan filosofere lenge rundt hva som er religiøse verdier. Det er jo endel verdier som deles av de fleste mennesker uavhengig av livssyn og religion, og så har du helt sikkert noen verdier som er unike for ulike religioner og livssyn. I tillegg er det sammenvevingen mellom kultur og religion rundt omkring som gjør det vanskelig å skille.

Jeg sitter og lurer på hva du egentlig mener, er det hvordan man skal hindre utbredelsen av ekstreme verdier og synspunkter eller er det hvordan man skal få religiøse mennesker til å sette til side noe de opplever som kjerneverdier til fordel for et annet verdisett? Det siste prøver man iherdig på i endel totalitære stater, jeg er ikke helt overbevist om at jeg synes det er kjempesmart. Det første er veldig aktuelt i disse dager med den vanskelige grenseoppgangen mellom sensur og å ikke støte noen.