Sv: Har vi verdier som er viktigere enn religiøse verdier?
Opprinnelig lagt inn av elg, her.
Det jeg tenker på ift religionsfrihet er at det er grupper av mennesker som ser ned på de som ikke tilhører deres religion. Man er altså mindre verdt som menneske fordi man er vantro.
I forhold til likestilling er det grupper av mennesker hvor menn ikke hilser på et annet menneske fordi det er en kvinne. Det er også grupper av mennesker som ikke respekterer / hører på overordnede som er av feil kjønn.
Dette er bare noen eksempler på situasjoner hvor jeg føler at religiøse / kulturelle verdier blir sett på som viktigere enn det jeg ser på som overordnede verdier.
Ja, ok. Da er vi jo innenfor rammene av religiøs tolkning igjen med de eksemplene du never. Jeg tror ikke noen av disse eksemplene er så store at de truer norske verdier om likestilling hvis det er det som bekymrer deg. Det er bare hvis det blir et visst antall (kritisk masse) at det i seg selv kan utgjøre en "trussel", eller hvis problemet blir så stort i omfang at eksisterende praksis tilpasses på en "uheldig" måte som tar hensyn.
Det foregår en kontinuerlig forhandling og dialog i arbeidslivet hvor disse tingene skjer i praksis. I det store og hele går det forbausende greit, problemer tas opp når og hvor de forekommer. Alle må forholde seg til sjefen sin, selv om man skulle ha et forskrudd kvinnesyn. Det å ikke håndhilse ved jeg har vært et problem noen steder, det har blitt tatt opp og stort sett løser det seg ved dialog.
I forhold til det du sier om å se ned på mennesker som ikke tilhører samme tro. Er det noe du synes er utbredt eller noe som er et stort problem i Norge i dag? I så fall - hvordan påvirker det deg? Hva sier disse menneskene til deg?
Jeg mener ikke å være spydig. Men jeg har barn på en skole med stor andel muslimske barn og et veldig stort nettverk av muslimske venner. Mange av de er svært troende og har masse tanker jeg synes er totalt utenfor min "forståelse" men jeg har aldri følt at de har sett "ned" på meg .....
Igjen spør jeg om nyanser, fordi du får det ut til å høres ut som et stort og omfattende problem.