Sv: Du som ikke er feminist - hvorfor ikke?
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Og for å dreie diskusjonen over på noe litt annet. Jeg er så ufattelig lei av å høre "Hvorfor bryr dere dere ikke om kjønnslemlestelse eller tvangsekteskap". Det gjør jeg da for svarte! Jeg betaler hvert eneste år tusenvis av kroner til Leger uten grenser som blant annet jobber hardt for bedre kvinnehelse rundt i verden og som også jobber for kvinner som er invalidisert av kjønnslemlestelse. Jeg betaler tilsvarende beløp til Amnesty, som har hatt hatt omfattende kampanjer mot vold i hjemmet. Dessuten er det definitivt oppmerksomhet rundt kjønnslemlestelse i Norge også. Den første kvinnelige innvandrer som ble slått til ridder av 1. klasse av St Olavs Orden ble gitt denne utmerkelsen blant annet for sin kamp mot kjønnslemlestelse.
Men dette er jo ikke kontroversielt i Norge i dag! Det at resten av verden har store likestillingsproblemer kan da ikke medføre at vi her i Norge skal glemme at vi også har problemer her?
Dette var mitt hjertesukk på min FB i dag. Jeg synes det brukes utidige virkemidler fra de blå (det er i alle fall fra de jeg har sett disse utsagnene) der vi beskyldes for å å være egoistisk og navlebeskuende her vi sitter i verdens rikeste land.
Vel, vi greier å tenke flere ting samtidig, og en av de beste forutsetningene for å kjempe kampen for de som er verre stilt enn oss er jo at vi har ressurser til det, og det får vi ved å også kjempe for de tingene som er viktige i vårt lille land.
Det er noe hersketeknikk-aktig over at at andre kvinner skal sette seg til doms over hva som er verdige paroler og ikke.