Sv: Greit om partner jobber redusert?
Ja, det må han veldig gjerne gjøre. Da vi fikk førstemann snakka vi om at vi begge to skulle redusere stilling en periode. Nå har mannen en sånn jobb der han er aleine om å få gjort arbeidsoppgave x, y og z og stadig pålegges mer, og dette har han allerede for lite tid til å få unna i 100 % stilling, så han hadde bare endt med å jobbe like mye for mindre lønn. Det er jeg i grunnen litt sur for. Jeg, derimot, jobber redusert. (Enda jeg er feminist, ja!) Grunnen er at vi har hatt noen svært tøffe år både med tanke på min helse, småbarnstid generelt og sjukdom og lite søvn spesielt, og jeg klarer ikke et komprimert arbeidsår med 3 timer søvn i døgnet. Litt færre arbeidsoppgaver og litt større fleksibilitet kommer godt med en periode, men jeg kommer ikke til å jobbe redusert lenger enn tariffavtalen min åpner for full pensjonsopptjening under omsorgspermisjon. Det er en tidsbegrensing på tre år eller noe sånt.
Ellers har vi grei nok økonomi til at det er mulig at minst en av oss jobber noe mindre en periode, men det bør jo fortrinnsvis være på grunn av enten studier eller at vedkommende tar noe større ansvar for å følge opp ungene. Som det er, jobber vi begge mer enn 37,5 time i uka, sjøl når jeg har 80 % stilling.