Vis enkelt innlegg
Gammel 20-03-15, 13:00   #71
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Solformørkelsen mars 2015

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg var midt i Oslo og så det helt fint. Men man ser greier ikke se solformørkelsen på selve sola uten å holde noe foran, om det ikke er et visst skylag for eksempel. Under forrige solformørkelse brukte vi en bunke fotonegativer, og innmaten i floppydisker. I år lærte jeg at man kan se det gjennom en CD-plate eller en vinylplate.

Jeg så det helt fint her fra Skøyen - både tidlig, da var det bare så vidt det syntes gjennom skylaget - og akkurat ved maks formørkelse her (86% tror jeg), da måtte vi bruke briller for sola brøt litt gjennom. Jeg syntes ikke det var mørkere mens det stod på, men merket at det ble lysere etterpå da formørkelsen var på vei bort, så det hadde nok større effekt enn jeg trodde der og da.

Det er egentlig ikke nok med hverken CD-plate, vinylplate, doble solbriller, gammel fotofilm, sort søppelpose, ol, det bør være spesialbriller eller sveisebriller over et visst nivå jeg ikke husker i farta. Eller man kan lage seg en solkikkert.

Litt sent nå, men til en annen anledning

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat