Vis enkelt innlegg
Gammel 20-03-15, 14:50   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bletchley Circle - i disse Turing-tider

Alan Turing har jo fått et lite oppsving i det siste med Morten Tyldums film, og derfor så jeg hele serien Bletchley Circle i går.

Kort fortalt handler den om en gjeng damer som jobbet som kodeknekkere under krigen i England, men i ettertid ble husmødre, vaskedamer, servitører og andre jobber som "passet seg" for kvinner på femtitallet.

Jeg syns det var en fin, liten serie som funket på flere plan.

Som kostymedrama; nydelige klær, frisyrer og miljøer. Veldig overbevisende, og ikke veldig oppglammet. Veldig britisk.

Som historisk (feministisk) drama: Etterkrigstida må ha vært vanskelig for mange kvinner som gjorde ting som de følte var meningsfyllt under krigen (og alle mennene var avgårde), men som ble flyttet tilbake til kjøkkenet i etterkant. Disse kvinnene serien handler om hadde i tillegg ingen mulighet til å fortelle om erfaringene sine, siden arbeidet var hemmeligstemplet. Kvinner ble sett på som eiendeler, noen som måtte passes på av mennene sine og umyndiggjort. Ganske tankevekkende og trist. Det er jo ikke fjern historie heller!

Krimdrama: De to sesongene gjennomgår tre ulike mysterier, og er ganske typisk britisk krim egentlig, og fungerer vel egentlig mest som vehicles for å fortelle om en spesiell tid i britisk historie.

Anbefales! Jeg likte rollene veldig godt, det er overbevisende karakterer, ikke karikert og med flinke skuespillere. Jeg hoppet videre på Marvels Agent Carter som på sett og vis forteller samme historie, bare fra kvinnelig, litt mindre realistisk superheltperspektiv. Anbefales også!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat