Sv: Beholde en enslig kanin?
Kaniner er ikke flokkdyr og kan trives utmerket alene bare den får plass, ikke stenges inne i bur og får aktivisering. Det er derfor ingenting i veien å ha kun en. Tvert i mot. Kaniner blir ikke «bestevenner» , spesielt ikke hvis en eller begge er ukastrerte, heller ikke om de er av samme kjønn. Det hersker strenge rangordninger og det som ser ut som vennskap er som regel at den ene dominerer den andre. De kan være fryktelig stygge med hverandre, men sjelden når de er under oppsyn.
Kaniner blir gamle med riktig stell, gjerne mellom 8 og 12 år, dvergrasene eldre enn de store. Det at to har dødd av diaret, tyder på feil fôring.Høy er hovedmaten til kanin, men suppler med god kaninpellets. Hold dere unna gnagerblanding osv, kanin er ingen gnager og gnagerblanding inneholder mat kanin ikke skal ha.
Jeg ville beholdt kaninen forutsatt at jeg kunne gitt den et godt liv som inneboende og mest mulig frittgående kanin med korrekt kosthold og aktivisering. Går ikke det, så hadde jeg avlivet den (hos veterinær!). Det er trist med akke de misforståtte og vanskjøttede kaninene rundt om.
|