Vis enkelt innlegg
Gammel 04-06-07, 00:12   #39
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gode dialektord

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg husker at fettern min fra Skedsmokorset hadde en dialekt med mange like ord som totning. Kønn i stedet for korn, itte i stedet for ikke osv.

I tillegg sier jeg rat. Som i "jeg skulle rat ha tatt andre veien".

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Det må nesten skrive seg fra andre steder enn Skedsmo, tror jeg - jeg har i alle fall aldri hørt noen snakke sånn i det området (bortsett fra min venninnes bror, som adopterte farens opplandsdialekt). Skedsmo er jo nabokommune til Oslo.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Kan godt hende han var inspirert av slektninger fra Odalen, selv om jeg har hørt flere bruke ord som høres mer beslektet ut med oppland- og hedmarksdialekter i området enn oslodialekt.

Det er nok veldig inspirert av Odalen gitt.
Jeg bor ikke langt ved Skedsmokorset og de ordene brukes ikke her.
Noen i den eldre garde sier kanskje kønn, men kan ikke si jeg har hørt det.
Jeg har nærmest vokst opp her og har selv odaluttrykk sier noen, men det er ikke typisk. Nå kan jeg høres litt mere ut som odøling siden jeg prater veldig breit med massevis av tjukke l'er.

Mamma er fra Halsa på Møre og har beholdt lite av dialekte, men noen merkelige ord har hun da beholdt. Ikke at jeg kommer på et eneste en akkurat nå.