Sv: Båtflyktninger i Middelhavet
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Dette er RL ja og det akutt hjelp betyr å ta i mot og hjelpe mennesker her. For å hjelpe mange må man kanskje se at det bor mennesker like rundt oss som lever på et minimum og kanskje utenfor det vi synes er verdig. Det kan også medføre ganske store konsekvenser dor helse og skole. Skal vi hoppe i det? Det handler også om akutthjelp for disse menneskene. Jobben med å vurdere sakene må også noen ta. Der er kapasiteten sprengt i mange land, men vi har råd.
Med tanke på alle de tomme husene rundt landet, inkludert gamle sykehus og sanatorier, så er det virkelig ikke nødvendig å tenke teltleir på Gardermoen. Her er det i mine øyne et klart eksempel på vondt i viljen. Psykologbehandling og alt det andre må man heller ta etter hvert, men akkurat nå handler det om livberging.
Jeg er så enkel/naiv at jeg mener vi burde sende ned et par skip og fylle dem opp. En gammel hurtigrute eller to ved havn kunne blitt greie midlertidige flyktningeleire for voksne enslige. Barn og syke kunne man fått kjapt i land.