Sv: Båtflyktninger i Middelhavet
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Dette er RL ja og det akutt hjelp betyr å ta i mot og hjelpe mennesker her. For å hjelpe mange må man kanskje se at det bor mennesker like rundt oss som lever på et minimum og kanskje utenfor det vi synes er verdig. Det kan også medføre ganske store konsekvenser dor helse og skole. Skal vi hoppe i det? Det handler også om akutthjelp for disse menneskene. Jobben med å vurdere sakene må også noen ta. Der er kapasiteten sprengt i mange land, men vi har råd.
Jeg er enig i at vi må hjelpe flere, det er hjerteskjærende det som foregår og selv om vi ikke kan berge alle, så er det jo all forskjell på de som blir berget.
Men jeg tror at mange nordmenn ikke er villige til å ofre noe sånn egentlig, si at alle barn med spesielle behov hadde mistet støtten sin da, fordi pengene skal gå til flyktninger, eller at alt av akuttpsykiatri hadde blitt mer eller mindre tatt i forbindelse med at traumatiserte flyktninger trengte det mer. Eller at det hadde blitt innstramminger på trygdeytelser, hadde vi fortsatt ønsket det?
Jeg synes vi kan ta en debatt på hva vi faktisk er villige til å gå ned i standard på, fordi det er det som trengs i så fall, det er ikke ressurser til å ta imot så mange dersom vi ikke er villige til å reelt dele på godene.